به گزارش مشرق به نقل از مهر، حجت الاسلام علي اکبر رشاد رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در بيانيه خود آورده است: سفـر آفتـابي خورشـيد انقلاب به مشرق نهضت، مطلعي ديگر شد، مطلعي براي طلوع يومي ديگر از ايام الله ظلماتشکن؛ قـمِ قلم و قيام، ديگربار منبر انذار و تبشير علمدار قلمداران شد که خلف صالح سلف صائن، اتمام و اکمال راه ناتمام انقلاب را فرياد کند و فرمان دهد، چرا که تمام انقلاب در گرو اتمام و اکمال انقلاب است، که انقلاب ناتمام و ناقص نهضت نارسي است هماره در معرض تهديد ارتجاع زودرس؛ کاروان اکمال انقلاب نيز از گذرگاه تحول و تکامل معرفت ميگذرد و اين جز از حوزه و حوزويان برنميآيد، و طلايهداران طلعت يار بايد اين راه ناتمام را خود به فرجام برند.
وي با اشاره به اين که تحول و تکامل معرفت در حوزه عصاره پيام اين سفر ثمين بوده اضافه کرده است: آفرين بر مردم هميشه قائم قم، سلام بر طلاب، فضلا و مدرسين بيوقفه حاضر حوزه، درود بر مراجع هماره حامي و هادي دين و دينداران، و بيامان نگاهبان ميراث امام(ره) و بيدرنگ پشتيبان زعامت امت، که خوش رسم و رسالت ميزباني بجاي آوردند، و جز اين نيز از آنان توقع نميرفت.
رئيس حوزه علميه امام رضا تأکيد کرده است: بر ما اصحاب حوزه است که اين سفر برکتآثار را که نقطه عطف عظيمي در تاريخ نوراني حوزه است، قدر بدانيم و ارج بنهيم و دستآوردهاي قويم و غنيم آن را پاس بداريم؛ رهبري خردمند انقلاب اسلامي در خلال رهنمودهاي خويش، منشورواره جامع و کامل تحول و تکامل حوزه را پيچيدند، هم ازينرو برترين پياورد اين اتفاق ارزشمند ميتواند تمهيد تحول حوزه باشد، و ايشان بار ديگر تاکيد ورزيدند که: «تحول حوزه اجتنابناپذير است بايد آن را مديريت کرد» اين بيان بلند ميبايد از سوي مخاطبانش تلقي و درست تلقي شود.
حجت الاسلام رشاد در اين بيانيه تصريح کرد: حوزه بايد متحول گردد، نه متبدل ـ که ميان تحول با تبدل فرقهااست ـ تحول حوزه بايد بر پيرنگها و پيشينه تاريخي پرافتخار آن بنا شود، تحول حوزه فقط با بازشناسي و روزآمدسازي و کاربست صحيح سنتهاي اصيل و آزموده علمي، آموزشي، تحقيقي و تربيتي هزارساله آن ممکن ميشود؛ حوزه تحولگرا حوزه تبارپيوند و پيشينهپي، و نه بريده از هويت تاريخي کهن و کهول خويش و دلداده نظام آموزشي فراآمده از وراي مرزهااست؛ دانشگاهشدگي متجددانه و سنتزدگي متصلبانه، دو خطرِ توأمان و همزماناند که در کمين آرمان مقدس تحول حوزه نشستهاند.
در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: حوزه تحولگرا، حوزه برخوردار از خودآگاهي تاريخي است؛ حوزه زمانآگاه است، البته نه زمانهزده و نيز نه ناآگاه از همهچيز و همهجا. حوزه تحولگرا، حوزه آيندهنگر و آيندهگر است، و البته نه خيالآيين و ناواقعگرا؛ حوزه تحولگرا حوزه ازنوانديش و نوانديش است، تجـديدگر ميراث معرفتي سلف صالح، و مولد علم و «ميراثگذار» نسلهاي پسين است؛ حوزه تحولگرا حوزه نوانديش است نه نوگرا، که ميان نوانديشي با نوگرايي، تجديدگري و «اصالهًْ التجدد» فرقها است.
وي با تأکيد بر اين که حوزه متحول حوزه جامعنگر است، نه تکساحتي يادآور شده است: حوزه جامعنگر، اجتهاد را ـ که تشکيلدهنده هويت معرفتي حوزههاي علميه شيعه است ـ در استنباط و استحصال انواع علوم نافع و مورد حاجت امت، به کار ميگيرد؛ حوزه متحولِ جامعبين همانسان که اجتهادورزي را بحث در گستره شريعت، گسترده ميخواهد، در وادي اخلاق و معنويت نيز آن را به کمال ميطلبد، و همانگونه که اين منطق مقدس را در حوزه فقه و اخلاق به کار ميگيرد در قلمرو عقايد و علوم عقلي نيز به کار ميبندد، و همانطور که در زمينههاي احکام و اخلاق و اعتقادات از شيوه استنباطي بهره ميگيرد، اجتهاد را در حيطه توليد علم ديني خاصه علوم انساني نيز وسيع و گسترده استخدام ميکند. حوزه متحول، حوزه جامعهگرا و جامعهگر است، و نه جامعهزده منفعل و يا جامعهگريز منزوي. حوزه متحول حوزه جهانينگر و جهانيگر است. حکومتپرداز و دنياگر است و نه حکومتي دنياگرا، و نه حکومتگريز سکولار، مستقل از دولتها اما محامي نظام و انقلاب است.
وي در پايان اين بيانيه آورده است: حوزه متحول، حوزهاياست معنويتمنش، قدسيمرام، اخلاقي، هدايتگر، نيازشناس، استعدادپرور، تخصصمند، پژوهشورز، نظريهپرداز، نقاد، پيشتاز، داراي ابتکار عمل، خطرپذير، وظيفهشناس، مسؤول، پاسخگو.
کد خبر 12880
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۴
- ۰ نظر
- چاپ
رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي و رئيس حـوزه علميه امـام رضـا(ع) در رابطه با پيامـدهاي سفر رهبـر فرهمند انقلاب اسلامي به قم با صدور بيانيهاي بر ضرورت تحول حوزه تأکيد کرد.